معرفی شهرستان ملایر

  • توسط
  • مرداد 28, 1397
  • دیدگاه غیر فعال شده است

شهرستان ملایر واقع در جنوب شرق استان همدان با دو استان لرستان و مرکزی همجوار است. اقلیم ملایر به گونه‌ای است که این خطه را به یکی از مناطق منحصر بفرد برای تولید و پرورش انگور تبدیل کرده است، برداشت این محصول و تهیه فرآورده‌های آن همچون کشمش وشیره ملایر را علاوه بر قطب گردشگری به قطب مهم کشاورزی هم تبدیل کرده است.

بیش از ۱۰ هزار هکتار از باغ‌های ملایر را تاکستان تشکیل می‌دهد بطوری‌‌که ۶۰ درصد تولید انگور استان همدان و ۳ درصد زیر کشت انگور کشور را به خود اختصاص داده است.انگور و کشمش شهرستان ملایر شهرتی جهانی دارد و بسیاری از استان‌های کشور برای تنوع محصول خود از انگور و کشمش ملایر استفاده می‌کنند.

برداشت انگور در ملایر از نیمه دوم شهریور آغاز می‌شود و تا نیمه دوم مهر ادامه می‌یابد. بیش از ۲۵ درصد انگور برداشت شده در ملایر به کشمش تیزابی تبدیل می‌شود که ۳۰ درصد آن به مصرف تازه خوری می‌رسد و بقیه به فرآورده‌هایی همچون شیره، باسلق و سایه خشک تبدیل می‌‌شود.
یکی از فرآورده‌های اصلی و تولیدی انگور،‌ کشمش است که انواع فراوانی دارد از آن جمله می‌توان به کشمش تیزابی، فرخی و سایه خشک اشاره کرد.
بیش از ۵۰ درصد صادرات استان همدان به ملایر اختصاص دارد و عمده صادرات ملایر کشمش است و کشمش ملایر به ۲۰ کشور جهان از جمله اوکراین،‌ عراق روسیه و کشورهای آسیای میانه صادر می‌شود.


انواع انگور سبز زمانی که به روش تیزابی به انواع کشمش تبدیل شود به نام کشمش طلایی نامیده می شود. یکی از تولیدات کشمش ملایر، کشمش طلایی ملایر است که از خواص ویژه ای برخوردار است.

قبلی «
بعدی »